Bij de verkoop van een huis is een bezoek aan de notaris door de koper en de verkoper van de woning noodzakelijk. De notaris regelt namelijk alle documenten die ervoor zorgen dat de verkoop van een huis rechtsgeldig is. De notaris brengt voor zijn diensten kosten in rekening, zowel voor de koper als de verkoper. Waar bestaan notariskosten uit en wie betaalt de rekening?
Inhoudsopgave
Welke kosten bij verkoop huis notaris
Bij de verkoop van een huis moeten er verschillende juridische en financiële handelingen worden verricht voor de koper en de verkoper. Dit wordt in Nederland gedaan door een notaris. De notaris doet onder andere vooronderzoek naar de koper en de woning, zorgt ervoor dat de huidige hypotheek wordt doorgehaald, zorgt voor de betalingen van alle partijen en stelt een hypotheekakte op. Ook de registratie van de hypotheekakte bij het Kadaster wordt door de notaris geregeld. De kosten voor de notaris worden onderverdeeld in het opstellen van de leveringsakte en de registratie bij het Kadaster.
Notarissen bepalen zelf hun tarief
Wanneer je de prijzen van verschillende notarissen met elkaar vergelijkt, zal je al snel zien dat deze sterk uiteenlopen. Notarissen kunnen namelijk zelf bepalen welke tarieven zij voor hun diensten hanteren. Het kan daarom zeker lonend zijn om de prijzen van verschillende notarissen met elkaar te vergelijken. De kosten van de verkoop van een huis zijn immers al hoog genoeg voor de koper, het is altijd slim om er iets op te besparen. Daarnaast worden er kosten gerekend voor een registratie bij het Kadaster. De prijs van deze registratie staat vast.
Gemiddelde notariskosten verkoop huis
Het is een misverstand dat de notariskosten overeenkomen met de 10% kosten koper (k.k.) die gehanteerd worden bij de verkoop van een huis. De kosten die een notaris rekent zijn veel lager. Je kunt rekening houden met een minimumbedrag van €250. Aangezien de notaris zijn eigen tarieven bepaalt, kunnen de notariskosten echter oplopen tot €650 of meer. Aan het registeren van de hypotheekakte bij het Kadaster zijn vaste kosten verbonden. Deze bedragen op het moment van schrijven €145.
- Opstellen akte: €250 – €650
- Registratie akte bij het Kadaster: €145
Koper kiest meestal notaris
In de meeste gevallen kiest de koper de notaris. Dit komt doordat de koper ook de notariskosten betaalt. Als verkoper betaal je alleen de notariskosten wanneer je – in overleg met de kopende partij – zelf de notaris wilt kiezen. Het komt weleens voor dat de koper een notaris aan de andere kant van het land kiest, omdat deze de goedkoopste is. In zo’n geval kan je bijvoorbeeld om tijd te besparen voorstellen om op eigen kosten toch naar een plaatselijke notaris te gaan.
De koper betaalt overigens alleen de kosten van de notaris die voortkomen uit de aankoop van de woning. De kosten die bijvoorbeeld gemaakt worden voor het doorhalen van de huidige hypotheek bij verkoop, worden door de verkoper betaald.
Vraag meerdere offertes aan
Aangezien het tarief van de notaris sterk uiteenloopt, is het altijd verstandig om meerdere offertes aan te vragen. Door middel van offertes kun je eenvoudig de prijzen van verschillende notarissen vergelijken. In de meeste gevallen is dit van belang voor de kopende partij. Alleen wanneer je als verkoper zelf de notaris wilt kiezen, komen de kosten van het opstellen en het registreren van de akte volledig voor jouw rekening.
Huis verkopen zonder makelaar, kosten of enig gedoe? Neem vrijblijvend contact met ons op en bespreek met ons de mogelijkheden. Je kunt ook direct een bod aanvragen.